Followers

Saturday 25 December 2010

AiNiE DiDeRa

Salam semua..

Jangan terpengaruh dengan tajuk ye. Sejak balik dari Banda Aceh, saya nekad yang saya akan 'mendera Ainie' dengan beberapa exercise. Kalau sebelum2 ni, kalau wat exercise sikit dia nangis, saya stop. Tapi tidak lagi sekarang. Bukan lama pun, 10-20 minit jer sebelum tido pagi.
Ainie makan pagi roti n telur hancur campur mayonis kul 8 pagi sampai 9 pagi. Kena melayan dia bercakap, tu yang lama tu. Maklum la makan sambil tengok tv. Bila part yang dia suka, sibuk bercerita. Kalau tak layan, ditepuk2nya muka kita. So, layan jer la. Bak kata Fafau, layannn...

Kul 9.30 pagi mandi. Pas mandi urut Ainie dalam 15 minit. Ada belajar sikit2 dari tukang urut kat Aceh ari tu. Dia minta saya tumpukan pada kaki kanan Ainie yang lemah, dan ada ditunjuk beberapa titik penting. Nak syer kat blog pun tak reti nak wat camner.

Bila dah siap bermakeup, siapkan si adik plak. So, maknanya siap dua2nya dalam pukul 10.30 pagi dan sesi mendera pun bermula. Saya mulakan dengan regangan di kaki (bengkok-lurus). Sambil AInie meniarap saya akan gerakkan dia seperti posisi menjulur yang betul. Ok lagi waktu ni. Pastu, tiba la part yang dia tak suka, merangkak. Ini memang dia akan menangisnye.Tapi, alhamdulillah walaupunn marah, tapi Ainie dah bagi kerjasama yang baik. Dia dah mula menggerakkan lututnya walaupun mulut bising marah. Bila dtg malasnya, dia akan melutut. Tak kisahla Ainie, asalkan Ainie ada kemajuan.

Pas tu, posisi bertinggung. Ini yang paling2 dia tak suka. Posisi melutut dikerusi sambil bermain, dia suka sikit. Tapi sekejap je, x samapai 10 minit pun dah nangis. Dan yang paling dia suka adalah sandarkan dia kat kerusi dan lepaskan. Tengokla, seronoknya dia sampai tepuk2 tangan. Siap ketawa menjerit lagi. Alhamdulillah, sekarang agak lama juga Ainie berdiri menyandar. dan yang terakhir adalah melatih Ainie menapak. Memang agak susah sebab dia dah semakin besar.

Semuanya saya lakukan sendiri. Dan akibatnya badan2 akan rasa sengal2. Terutama bahu dan pinggang. Tak apa Ainie, ibu ikhlas melakukannya. Selagi terdaya akan ibu usahakan untuk Ainie, walaupun ibu tak dapat rehat yang cukup. Ditambah pula dengan karenah 'Alim yang manja sesangat. Tak apa. Itu semua dugaan untuk ibu. Ibu akan gunakan tulang empat kerat ibu untuk 'mendera dan mendera' Ainie yer sayang.

p/s: Post tak bergamba sbb wat sendiri2

1 comment: