Followers

Sunday, 23 October 2011

Cuci Mata Jap Yer....

Salam 1Malaysia..

Agenda hari minggu terpaksa dibatalkan sebab hb kena jaga booth kat PWTC. Kak dude, sorry tak dapat datang melawat lagi.. huhuhu.. (hehehe..iklan dulu)

Ok, sebenarnya saya nak ajak anda semua cuci mata tgk hasil kraf dari felt, brooch. Murah2 je. Jika ada sesapa yg nak beli tuk wat doorgift waktu cukur jambur ke, besday ke, souvenier tuk kawan atau opis ke, boleh tempah dengan saya. Bukan setakat brooch je, keychain, hairclip, semua ada. Cuma dalam masa terdekat ni, ini yang siap sedia untuk dijual. Kebanyakkan keychain dah terjual. Saya akan bagi rege special punya. (Siap promote kaw, kaw ni..hehehe). Untuk maklumat lanjut leh KLIK SINI

Ni ada gambo



Saturday, 22 October 2011

~ DESSERT ~

Kuih Sagu

Saya nak syer dengan anda semua dessert kegemaran kami sekeluarga. Sekiranya ada di kalangan kami yang rasa teringin hendak memakannya, saya la yang membuatnya. Saya tak kisahpun sebab saya memang suka memasak. Tambah-tambah pulak klu ada yg memujinya...hehehehe..bangga la sikit. Nak tak resepinya. Mesti anda semua pun tau kan cara nak buatnya, mudah jer. Tapi tak pe, saya tetap nak bagi gak...

2 cawan sagu
4 cawan air
2 cawan gula
sebiji kelapa - putihnya sahaja
sedikit pewarna
sedikit garam

Cara membuatnya:
Basuh dan rendam sagu selama 3-5 minit. Kemudian tuaskan. Mendidihkan air bersama-sama gula sehingga larut. Masukkan pewarna ikut suka. Masukkan sagu tadi. Kacau perlahan-lahan sehingga sagu betul-betul masak. Jangan dibiarkan, perlu sentiasa kacau. Apabila sudah siap, boleh la dimasukkan ke dalam loyang/acuan. Biarkan sejuk, n apabila sudah sejuk gaulkan sagu tadi bersama-sama kelapa yang telah digaul dengan garam. Dan boleh dihidangkan bersama-sama kopi o..

* sekiranya tidak boleh potong dengan pisau, boleh la guna sudu.
* sekiranya inginkan lagi lembut, tambahkan sedikit lagi air.

" Selamat Mencuba"

Thursday, 20 October 2011

Saya yang macam-macam....

Salam 1Malaysia..

"Saya yang macam-macam"? Apalah agaknya yang macam-macam tu yer. Tak ada apa sebenarnya. Ada yang sedia maklum dengan perangai saya ni mesti dah agak apa yang saya maksudkan. Ermmm...saya ni kan suka berbisnes, x kiranya untungnya hanya RM1 pun saya dah puas hati sebab prinsip saya " Biar untung sikit asalkan customer ramai". Itu yang saya pegang hingga ke hari ini. Dan alhamdulillah, sambutan amat menggalakkan. So saya nak g tau yg saya jual gak brooch. Mehla pakat ramai2 beli ngan saya. Murah-murah jer. Mesti u all ingat saya yg wat kan. Maaf, ni bukan hasil tgn saya, ni kawan saya nyer hasil tangan. Saya kurang mahir sikit wat benda ni, klu guna felt tu terror la..hihihi..Tentu u all nak tgk kan. Meh KLIK SINI Saya syer sikit gambanya.


Brooch fesyen sekarang. Klu ada yang berkenan g tau yer. Tq

Tuesday, 18 October 2011

Alat Bantuan Ainie

Reverse Walker
Sekarang di rumah setiap pagi jika ada masa kelapangan saya akan wat sedikit exercise utk Ainie. Sepatutnya RW ni digunakan untuk Ainie berjalan kehadapan. Tetapi disebabkan saya tak mampu tuk melakukannya sendiri, saya hanya dirikan dia sahaja sambil menyanyi dan bersembang. Biasanya saya akan memakai dia kasut khas seperti yang di bawah. Alhamdulillah, mula2 Ainie akan kekiri dan kekanan badannya, tp lama kelamanaan, dia sudah boleh berdiri tegak dan lama (Walaupun agak mahal, tetapi rasa berbaloi dgn perkambangannay sekarang). Yang bestnya dia sudah tidak marah lagi. Saya wat ni tak lama, adalah dalam 10-15 minit sebabnya adiknya mengacau. 


Selepas itu saya akan melatih Ainie jalan mengiring, iaitu meniti 4 buah kerusi makan sambil diumpan dengan tasbih yang digantungkan di kerusi. Alhamdulillah, tak marah. Seterusnya saya akan menatihkan dia untuk berdiri dihadapan pintu, biar di berpegang di grill pintu. Aktiviti ni dia agak kurang suka. Dalam bising2 mulutnya nak juga dia melangkahkan kaki. Bila sampai je kat grill terus nak duduk. Saya akan riba sekejap n paksa dia untuk berdiri sambil berpaut. Maranya, jangan nak cakap, tp akan cool semula biasa saya wat berbagai bunyi, dari bunyi burung, kucing, sampai la menggoyangkan grill. Baru la nak bg kerjasama. Saya wat semua tak sampai sejam pun. Tapi lepas tu saya sambung semula dgn aktiviti merangkak, melutut n bangun dari duduk bertinggung. Alhamdulillah, sekarang dah tak susah sangat nak wat semua tu sebab dia dah bg banyak kerjasama. Mungkin dah biasa kot.

DAN ini yang dia dapat dari aktiviti posisi merangkak.


Tapi waktu ni dia dah turunkan badan sebab 'hero malaya' tu sudah block ibunyer hp camera. Dan alhamdulillah sekarang Ainie dah kerap wat posisi ini. Syukur sangat2. "Aku bersujud padaMu Ya Allah. Engkau teruskan perkembangan demi perkembangan pada anak ini. AMIN"
Teruskan Ainie. Ibu sentiasa bersama Ainie.

*Adalagi perkembangan Ainie. Saya akan update bila ada gambar sekali.

Thursday, 13 October 2011

"3rd GA RossRazif"


Jom join GA ni. Klik Banner untuk join

Tarikh tutup : 1/11/2011

Wednesday, 12 October 2011

Untuk Suami & Isteri

Jika isteri menangis dihadapanmu….
“hargai lah ia sblm terlewat…”

Jika seoran...g isteri menangis dihadapanmu,
itu bererti dia tidak dapat menahannya lagi…


Jika kau memegang tangannya saat dia menangis, dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu..

Jika kau membiarkannya pergi, dia tidak akan kembali menjadi dirinya yang dulu, selamanya!


Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah, kacuali didepan orang yang sangat dia sayangi, dia akan menjadi lemah!


Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah, hanya jika dia sangat menyayangimu.


Dia akan menurunkan rasa EGOnya.


Wahai suami2,
jika seorang istri pernah menangis karenamu, tolong pegang tangannya dengan penuh pengertian.


Kerana dia adalah orang yang akan tetap bersamamu sepanjang hidupmu disaat kau terpuruk terlalu dalam …


Wahai suami2, jika seorang isteri menangis keranamu, tolong jangan menyia-nyiakannya. Mungkin, kerana keputusanmu, kau merosakkan kehidupannya.


Saat dia menangis didepanmu, saat dia menangis keranamu. Lihatlah jauh kedalam matanya. Dapatkah kau lihat dan kau rasakan SAKIT yang dirasakannya keranamu ?


Apakah keistimewaan perempuan ini ? ”

Dibalik KELEMBUTANYA dia memiliki kekuatan yang begitu dahsyat..


TUTUR katanya merupakan KEBENARAN..


SENYUMAN’nya adalah SEMANGAT bagi orang yang dicintainya. .


PELUKAN & CIUMAN’nya bisa memberi KEHANGATAN bagi anak2nya..


Dia TERSENYUM bila melihat temannya tertawa..


Dia TERHARU & Dia MENANGIS bila melihat KESENGSARAAN pd org2 yg dikasihinya. ..


Dia mampu TERSENYUM dibalik KESEDIHAN’nya. .

Dia sangat GEMBIRA melihat KELAHIRAN..

Dia begitu sedih melihat KEMATIAN..

TITISAN air matanya bisa membawa PERDAMAIAN.


Tapi dia sering dilupakan oleh SUAMI...


Bahawa “Betapa BERHARGAnya dia”…

*Semoga pengorbananku dihargai. AMIN*

Monday, 3 October 2011

Ainie & Rawatan Kak Raw

Salam 1Malaysia..

Ainie memulakan rawatan dengan Kak Raw, seminggu selepas hari raya. Sejam setengah gak la dari Shah Alam nak ke Felda Gedangsa tu. Kami bertolak jam 8.30 pagi selepas Ainie makan pagi n sampai sana lebih kurang jam 10.00 pagi. Masa kami sampai tu ada 3 buah kete je. Dalam hati seronok la orang tak ramai. Kami diberitahu ramai yang masih bercuti hari raya. Saya juga telah diberitahu oleh Ina (ibu Nabila) bahawa orang memang terlalu ramai jika hari2 biasa.

Ainie orang ke 4, sambil masa balut tu, hujan tengah hujan lebat, so tak berapa jelas apa yang diterangkan oleh kak Raw. Ainie, jangan tak tau, kuat lagi dia nangis dari bunyi hujan kat luar. Kami membawa 12 bandage, tapi tak cukup sebab tuk baut badan kena bandage yang besar.
Masa ni kepala tak balut lagi sbb x cukup bandage. & masa ni Ainie x sihat


Masa ni dah start nangis sikit2

Dah tertido, masa ni dah penat menangis, Seninnya admit kat DEMC

Ainie telah diminta untuk mandi dengan air rebusan daun pandan. Minggu pertama 35 helai, minggu kedua 25 helai dan minggu ke tiga 15 setiap hari. Kadang2 terputus gak bekalan sbb susah nak cari banyak tu setiap hari n kata kak Raw tak pe teruskan sampai minggu ke tiga. Ikut kata Kak Raw, muka Ainie ada kuning sikit n ada sawan sikit. Kata2 Kak Raw ni pernah juga disuarakan oleh arwah ayah saya sebelum ni. Selepas mandi tak boleh dilap n terus dipakaikan baju. Setiap hari rumah saya berbau sangat wangi dengan bau pandan. Ainie, jangan cakap la, semerbak baunya sampai keesok harinya. 

Minggu kedua rawatan Kak Raw kata, kuningnya dah nampak kurang n tulang kat peha dah rapat sikit. Kali ini Ainie menangis lagi kuat sebab dah sihat, x batuk n selsema. Tenaga pun kuat, sampai nak terjatuh ibu dbuatnya.

Minggu ketiga pun sama. Tapi minggu ketiga ni, saya dan suami dah nampak sedikit perubahan pada Ainie, iaitu Ainie dah ada perasaan cemburu pada adiknya. Satu malam tu, saya menyusukan adiknya n membelakangkan dia, dia boleh tarik baju saya. Selagi saya tak mengadap dia, dia akan tarik sambil menangis. Bila saya berpusing kearah dia, terus diam n peluk tangan saya, tak nak lepas. Dan satu lagi Ainie dah kerap buat perkara cam kat bwah ni.

Ibu tengah bagi makan

Minggu ke empat, Kak Raw kata Ainie dah boleh ditarik tulang. Sepatutnya buat mnggu ke lima nanti, tp disebabkan kak Raw dah nampak perubahan pada Ainie, so step tuk tarik tulang diawalkan. Dan Kak Raw memberitahu pada kami bahawa Ainie perlu dimandikan dengan air masjid sebab ada yang mengganggu Ainie. Kami telah memaklumkan pada Kak Raw bahawa kami pernah mendapatkan rawatan dengan Darul Syifa' n Kak Raw kata benda tu tak habis kaluar lagi. Sebab tu kadang2 Ainie melentik2 dan kami menyiakan sebab ada masa2nya Ainie akan takut bila dibacakan AlFatihah. Jadinya kami kena datang semula malamnya.

Penatnya hanya Allah jer yang tau. Bayangkan kami sampai rumah jam 4.30 ptg, buka balutan Ainie jam 6.30 petang. Siapkan Ainie, n bagi mandi n makan dah jam 7.30 mlm. Sian Ainie, biasanya bila dah buka balutan dia tido tp ari tu kami x bg dia tido sbb dah lambat sampaikan ibu makan pun ala kadar jer. Jam 8.00 malam dah bertolak semuala ke Gedangsa. Sampai jam 9.30 malam. Ya Allah, ramainya org, n nasib baik OKU didahulukan, dan kami ada 4 orang semua. Alhamdulillah, masa mandi je Ainie menangis sbb terkejut kot, sebab kena libas dangan air. Ibunya terkejut, inikan Ainie. Jam 12 tgh malam baru la samapi rumah n kami berempat tido dengan lenanya n sedar2 jam 7.30 pagi. Itu pun AInie yang kejut. Sampai ari ni masih berbai lagi penatnya. Alhamdulillah gak selepas mandi air masjid tu, tido malam Ainie agak lena tidak masa sebelum ni seperi yng saya citer dientry lepas. Dan minggu depannya kena mandi air masjid lagi sekali. Semoga Ainie akan hilang dari gangguan.

Harap2nya Sabtu nanti boleh jumpa dengan rakan2 yang lain. Minggu ni kami akan datang pagi.Pagi pun dalam jam 8.30 kua rumah, sebab sabtu lepas, kami sampai jam 2 petang pun orang ramai.

Harapan saya n suami, semoga dengan rawatan kak Raw ni akan memberi sinar baru pada Ainie. Semoga semuanya berjalan dengan lancar. Ya Allah, kami memohon padaMu agar peliharala perjalanan pergi n balik kami dari membuat rawatan Ainie ni dan Engkau redhaila usaha kami ini. AMIN..

* ada lagi perubahan Ainie ari ini. Akan saya citerkan di next entry, dah nak tido...zzzzzzz