Followers

Tuesday 4 January 2011

DaH LaLi, tapi Sakit hAti plak..

(Di Gunung Besaout, Sungkai)
Mak cik A : Ish... kesian nya tgk dia..tak boleh jalan lagi ke?
My Mom : Belum lagi..
Mak cik A : Bape umur dia? (sambil terjenguk2 cam x pernah tgk)
My Mom : dah nak masuk 4 tahun..
Mak cik A : cuba buatkan papan yg ada roda utk dia bergerk.. kesian dia bergerak cam tu jer?
My mum : tak pe.. biar dia bergerak sikit. Biar dia usaha.. tak payah benda tu..

Semua terdiam..
So, my mum pun citer la latar belakang nape Ainie jd cam tu. Saya n hb x berapa nak jawab sebb saya kurang selesa deangan gelagat mak cik tu yang macam tak pernah tengok anak syurga ni.
.
Mak cik A : Eh boleh makan?
My mum : Boleh. (bagi ainie makan pisang goreng)

Ainie terbatuk sikit.

Mak cik A : Ishh.. betul ker dia boleh makan pisang tu? ( sambil tersengit2 badan mengintai Ainie yg atas riba my mum)
SAya : Boleh mak cik.. Kalau tak boleh tak kan saya bagi dia makan pisang goreng tu.

Semua diam sambil saya bagi Ainie minum. Dan saya lepas AInie bebas meneroka rumah mak cik saya. Rupanya bukan saya saje yang kurang senang dengan karenah MAk cik A tu, tapi mak cik saya pun sama.Dari hall tgh sampai ke hall dpan Ainie mengesot (menjulur). Alhamdulillah..satu perkembangan terbaru dari Ainie. Kalau tak sebelum ni, Ainie tak akan bergerak sejauh itu. Biasanya dia hanya bergerak sikit dari tempat di mana dia di letakkan. Dan ia tidak berhenti di situ sajer. Ainie akan meneroka disetiap sudut rumah. Tidak kira rumah siapa pun.

Alhamdulillah, permulaan yang baik dipenghujung tahun 2010 dan di awal tahun 2011. Semoga terus memberikan sinar kegembiraan, keceriaan, kesihatan dan kejayaan untuk puteriku, Ainie.

8 comments:

  1. Memang selalunya begitulah pandangan pada anak-anak comel mcm anak kita nih.Pedulikan jer jue, walaupun saya faham pasti akan ada terselit juga sedikit kecewa, marah, geram dan sedih.Hidup perlu diteruskan.Insyaallah..ibu ayu yakin ainie pasti boleh berjalan suatu hari nanti.Yang penting ada usaha.

    Caiyok...caiyok ainie.Moga bertambah pencapaian untuk tahun baru ini.Aisya pun sama..masih lagi mengengsot..kena lebih usaha.Hug n kiss utk ainie

    ReplyDelete
  2. hurm..payah klu ada yg tak fsham dengan keadaan anak kita. ina smlm siap 2org dok tanya pasal nabila.hurm..jawab mana yg perlu je..huhu

    ReplyDelete
  3. biarpun ada ketika yang nampak sukar itu adalah keadaan...namun yang lebih menyukarkan adalah pelaku2 kehidupan yang lain...

    pada yang tidak punya hati...pasti tidak jua punya jiwa....

    jangan bicara tentang hati...jika yang hanya ada hasad dengki....jangan bicara tentang kebenaran...jika yang hanya ada ego....angkuh..

    semoga dipermudahkan segala urusan dunia akhirat....buat tiap yang teruji dan diuji....

    ketentuan Allah adalah rahsia Allah...

    wallahu'alam...

    ReplyDelete
  4. sabar ye jue.. diorang tak paham..

    tapi kan lebih elok tengok sahaja dari bercakap.. hidup dah lama kat dunia pun tak boleh pk ke?? kalau budak2 ampunla jugak..

    ReplyDelete
  5. ibu aisya, ina, ila : tima kasih semua..u all la yg byk bg kekuatan pada saya..insya allah saya kan lebih bersedia lagi dgn org2 yg cam gini..dan doakan kejayaan anak2 comel ini..

    insan kerdil : tima kasih atas kata2 semangat itu..

    ReplyDelete
  6. sabar ye jue..dugaan akan jdkan kita lebih kuat, insyaAllah.. pedulikan kata2 yg x enak tu ye..

    ReplyDelete
  7. salam jue... tak tau pun ada blog nih... oh.. ainie masih mengensot ya... x per biar dia explore dulu dengan cara dia. lama2 nanti insya-Allah dia boleh berdiri dan berjalan mcm kita.
    anak kita, kak ngah ngan adik dah sama besar. ramai yang kompius kot kembar... mana satu adik mana satu kakak. kalau adik tinggi sikit nanti kompem orang ingat adik tu kakak... kakak tu adik... huhuhu...

    orang kalau tak tau dan tak faham mmg akan banyak tanya. terpulang pada kita nak layan atau tidak. apa pun kita jugak yang kena sabar dan tabah melayani karenah anak2 dan orang sekeliling. chaiyok jue... :)

    ReplyDelete
  8. Kadang-kadang memang mcm nak rakam jer jawapan kan hahaha. Tapi kadang saya dengan senyum dan bangga menjawab. Tak fikir apa, cuma rasa ok jer.. fikir positir sahaja soalan-soalan orang sekeliling. Tapi memang adakala soalan yang diberi amat menjengkelkan, atau mood kita ketika itu tidak bagus? haha. Apa pun, biarlah orang nak kata apa.. kita ok kan jer.. Jawab macam semua ok, tak ada masalah. InsyaAllah dipermudahkan Allah aminn...

    ReplyDelete